Museum
Lajv, som även kallas levande rollspel, innebär att man tillsammans med andra spelare improviserar fram ett händelseförlopp. Detta görs utifrån ett givet ämne eller genre, och har sina förhållningsregler för att alla ska kunna vara överens vad som gäller. Lajv som metod uppmuntrar kreativitet och interaktion och bygger på allas deltagande, utifrån behov och intresse. Inom lajv kan man utforska ställningstaganden och upplevelser man annars aldrig fått ta del av. Vi på LajvVerkstaden har haft fritidsevenemang i hela Sverige, där vi gett våra deltagare en meningsfull och social samvaro samtidigt som de får ta del av lajv som kulturevenemang. Detta har varit bland annat lajv på bibliotek och museum, men även andra lov-aktiviteter på varierande platser. Dessa paket är exempel på projekt vi haft, men kontakta oss så anpassar vi oss efter era behov.
Lajvpaket
MARKNAD PÅ MEDELTIDEN
Beskrivning:
En chans till att resa tillbaka till den årliga marknaden i en medeltidsby!
- 1-2 timmar
- Max 30 deltagare
- ÅK 4-6, Äventyr, Byteshandel, Historia, Medeltid
UTKLÄDNADS- HÄNG
Beskrivning:
En möjlighet att iklä sig en roll och på ett lekfullt sätt få utforska fantasin
- 1-2 timmar
- 1-30 deltagare
- ÅK 1-3, ÅK 4-6, ÅK 7-9, Äventyr
ONLINEKURS: Skriva lajv
Beskrivning:
En kurs där ni får vägledning och verktyg för att skriva egna lajv
- 1-7 dagar
- 1-15 Deltagare
- Pedagogik, Teori/Praktik, Vuxna
TIDSAGENTER
Beskrivning:
Utsända tidsagenter har i uppdrag att rädda historien från att förändra sig!
- 4 timmar
- 10-30 deltagare
- Äventyr, Deckargåta, Historia, Jämställdhet, Sci-Fi, Värdegrund
STATIONER: Tre Äventyr
Beskrivning:
Tre minilajv där ni får möta episka fantasy och science fiction karaktärer - och lura dem!
- 2 timmar
- 5-60
- Äventyr, Experiment, Fantasy, Kickoff, Magi, Sci-Fi
SPÖKJÄGARNA - En natt på museet
Beskrivning:
Ett lajv för museum där just er utställning blir en del av lajv-upplevelsen
- 3-4 timmar
- 15-20 Deltagare
- Äventyr, Diplomati, Fantasy, Historia, Sagovärld
DEN STORA JULSTÖLDEN
Beskrivning:
Ett drop-in marknadslajv med inspiration från Karl-bertil Jonssons Julafton.
- 1-5 timmar
- 1 - 30 deltagare
- Äventyr, Deckargåta, Friluft, Jul